6. مقایسه اثر بازیهای والد محور و معلم محور بر رشد حرکتی و انگیزش حرکتی کودکان 4 تا 6 ساله
مرضیه مرادی (نویسنده مسئول)، حسن خلجی، شهرام نظرپوری
چکیده: هدف این ﭘﮋوﻫﺶ، مقایسه اثر بازی های والد محور و معلم محور بر رشد حرکتی و انگیزش حرکتی کودکان 4 تا 6 ساله ﺑﻮد. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کودکان دختر و پسر 6-4 سال ناحیه یک شهر اراک بودند. از بین جامعه آماری مورد نظر به صورت در دسترس 30 کودک (4 تا 6 سال) به عنوان نمونه انتخاب و بعد از انجام مرحله پیشآزمون به صورت همگنسازی به دو گروه 15 نفری والد محور و معلم محور تقسیم شدند. سپس آزمودنیهای هر گروه به مدت 4 هفته و هر هفته 3 جلسه 30 دقیقهای و در کل به مدت 12 جلسه بازیهای مربوط به گروه خود را انجام دادند. رشد حرکتی و انگیزش حرکتی کودکان به ترتیب با استفاده از آزمون رشد حرکتی اولریخ نسخه سوم و پرسشنامه انگیزش حرکتی کودکان سنجیده شد. برای بررسی اثرات درون گروهی از آزمون t زوجی و برای مقایسه اثر گروهها از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج آزمون t زوجی نشان داد که رشد حرکتی و انگیزش حرکتی در هر دو گروه والد محور و معلم محور از پیش آزمون تا پس آزمون افزایش معناداری یافته است (05≥P). همچنین نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه دو گروه نشان داد که رشد حرکتی و انگیزش حرکتی گروه والد محور به طور معناداری بهتر از گروه معلم محور بود (05≥P). بنابراین پیشنهاد میشود برای بهبود رشد حرکتی و همچنین بهبود انگیزش حرکتی کودکان به جای بازیهای معلم محور، از بازیهای والد محور استفاده شود.
واژگان کلیدی: رشد حرکتی، انگیزش حرکتی، بازی، والد محور، معلم محور.
حسن خلجی (دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.)
شهرام نظرپوری (دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.)