2. ارزیابی تناسب مسابقات علمی – تخصصی و تاثیر آن بر توانمندسازی و نیات رفتاری معلمان تربیت بدنی
محمد مرادی (نویسنده مسئول)، مهدی الفتی
چکیده: هدف از تحقیق حاضر ارزیابی مسابقات علمی تخصصی معلمان تربیت بدنی و تاثیر آن بر توانمندسازی و نیات رفتاری معلمان شرکت کننده در این مسابقات می باشد.
روش شناسی: روش انجام تحقیق توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه و نمونه آماری برابر و شامل تمامی معلمان شرکت کننده در بیست و هشتمین دوره مسابقات علمی – تخصصی می باشد (N=187). پایای پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ (r=0.85) مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب با کمک نرم افزار spss20 استفاده شد. همچنین از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS16 برای بررسی مدل پژوهش استفاده کردیم.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بیشترین همبستگی بین متغیرهای ارزیابی جامع و کامل با تناسب آزمون (sig=0.001 ، r=0.78) و ضعیف ترین همبستگی میان متغیرهای پوشش رسانه ای و پاداش و حمایت اداره (sig=0.001 ، r=0.30) مشاهده شد. در نهایت با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تاثیر مستقیم تناسب آزمون بر نیات رفتاری 0.45 به دست آمد. همچنین توانمندسازی به عنوان یک متغیر مستقل 0.23 از واریانس نیات رفتاری را تبیین می کند. و نهایتا تناسب آزمون در کل 61 درصد (به طور مستقیم و غیرمستقیم) از تغییرات نیات رفتاری را تبیین می کند.
نتیجه گیری: در کل می توان نتیجه گرفت که مسابقات علمی تخصصی از نظر معلمان شرکت کننده از تناسب خوبی برخوردار است اما مسئولین برای مشارکت بیشتر و بهتر معلمان و استمرار این مشارکت در سال های بعدی، باید پاداش های(مالی- غیر مالی) مناسب تری را در نظر بگیرند.
واژگان کلیدی: معلمان تربیت بدنی، مسابقات علمی- تخصصی، نیات رفتاری.
مهدی الفتی (کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، آموزش و پرورش کرمانشاه، کرمانشاه، ایران)