8. تدوين برنامه استراتژيك مديريت استعدادهای ورزشی دانشآموزان ايران
مهسا مرتضائیان، زهرا سادات میرزازاده (نویسنده مسئول)، محمد کشتیدار، مهدی طالبپور
چكيده: هدف از انجام این پژوهش، تدوين برنامه استراتژيك مديريت استعدادهاي ورزشي دانشآموزان ايران بود. بدین منظور از روش SWOT و تکمیل جدول برنامهریزی راهبردی کمی براساس نظر 30 نفر از كارشناسان خبره تربیت بدنی آموزش و پرورش كه به روش نمونه گيري غيرتصادفي داوطلبانه انتخاب شده بودند، استفاده گرديد. بر اين اساس تعداد 10 قوت، 11 ضعف، 9 فرصت و 7 تهدید در خصوص مديريت استعدادهاي ورزشي دانش آموزان حاصل گردید و سپس راهبردهاي موثر شناسايي شدند. همچنين یافتههای این تحقیق نشان داد که تشكيل كارگروه نظارت بر فرايند مديريت استعداد ورزشي دانشآموزان با بهرهگيري از افراد داراي تخصص در ورزش دانش آموزي، شایسته سالاری، تخصصگرايي و انتخاب برترین مربيها در هر رشته ورزشی به منظور استعدادزايي و پرورش افراد مستعد برای ورزش قهرمانی، به كارگيري افراد ورزشي در راس امور مربوط به تربيت بدني آموزش و پرورش و پيشگيري از ورود افراد غير ورزشي و تاسيس پايگاههاي استعداديابي ورزشي، مدارس تخصصي ورزش و گسترش كانونهاي ورزشي دانشآموزي با حمايتهاي مردمي، فدراسيونها و بخش خصوصي با دستیابی به امتیاز بیشتر به عنوان راهبردهای اساسی در مديريت استعدادهاي ورزشي دانشآموزان شناسایی شدند و ساير راهبردها در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. این اولویتها میتوانند به منظور تحقق اهداف سازمانی در حوزه مديريت استعدادهاي ورزشي دانشآموزان به کار روند و سازمان میتواند اقدامات و سیاستهای لازم را برای به کارگیری آنها اتخاذ نماید.
واژگان کلیدی: برنامهریزی استراتژیک، مدل SWOT، مديريت استعدادهاي ورزشي، دانشآموزان.
زهرا سادات میرزازاده (عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران)
محمد کشتیدار (عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران)
مهدی طالبپور (عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران)