5. نقش مدیریت دانش مشتری بر هم آفرینی ارزش در باشگاههای ورزشی
زهرا اصغرزاده (نویسنده مسئول)
چکیده: هدف از پژوهش حاضر نقش مدیریت دانش مشتری بر همآفرینی ارزش در باشگاههای ورزشی شهر ارومیه بود. اين پژوهش از نظر نوع توصيفي- همبستگي، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی و تناسب اندام در شهر ارومیه بود. روش نمونهگیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده بود و تعداد نمونه در این پژوهش با توجه به جدول مورگان برای جامعه نامحدود 384 نفر انتخاب شد که تا لحظه تحلیل داده ها 400 پرسشنامه جمع آوری شد که از این تعداد 395 پرسشنامه به صورت کامل پاسخ داده بودند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. توصیف یافتهها و دستهبندی اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، تعیین پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ، بررسی توزیع دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل مسیر روابط بین متغیرها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (نرم افزار PLS3) بود. یافتهها نشان داد که مدیریت دانش مشتری با ضریب 0/83 اثر مثبت و معنیداری بر همتولیدی در باشگاههای ورزشی دارد. همچنین مدیریت دانش مشتری با ضریب 0/76 اثر مثبت و معنیداری بر ارزش استفاده در باشگاههای ورزشی دارد. میتوان نتیجهگیری کرد مدیریت دانش مشتری به خوبی میتواند در همتولیدی و ارزش استفاده مشترک در خدمات باشگاههای ورزشی و جذب و نگهداری مشتریان و همچنین شناخت مشتریان، نیازها، خواستهها و اهداف آنها نقش مهمی ایفا کند. همچنین با چنین سیستمی، باشگاههای ورزشی میتواند با مشتریان خود به طور موثرتری تعامل داشته باشند و به مزیت رقابتی نیز دست یابد.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش مشتری، هم تولیدی، ارزش استفاده، باشگاه ورزشی.