1. مقایسه نگرش والدین، معلمان ورزش و دانشآموزان به درس تربیت بدنی
حسن مرادی، علیرضا بابایی مزرعه نو (نویسنده مسئول)
چکیده: هدف از اجرای این تحقیق مقایسه نگرش والدین، معلمان ورزش و دانشآموزان به درس تربیتبدنی بود. روش این تحقیق توصیفی از نوع مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان، والدین و معلمان تربیتبدنی استان یزد بودند. که از این جامعه تعداد 240 دانشآموز و ۲۴۰ نفر از والدین آنها با استفاده از جدول کرجسیومورگان به صورت تصادفی و 17 نفر از معلمان تربیتبدنی به صورت تمامشمار به عنوان به عنوان نمونهآماری انتخاب گردید و تعداد ۲۴۰ پرسشنامه بین دانشآموزان و والدین آنها و 18 پرسشنامه بین معلمان ورزش مرد توزیع گردید. لازم به ذکر است، روایی محتوایی ابزار توسط جمعی از متخصصان و پایایی آن نیز در یک مطالعه تحقیقاتی محاسبه شد. در نهایت داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی نظیر خی دو و یومن ویتنی با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین نگرش والدین، معلمان ورزش مرد و دانشآموزان پسر مقطع متوسطه نسبت به درس تربیتبدنی تفاوت معنیداری وجود داشت (p≤0.05). بنابراین با فراهم نمودن برنامههای ورزشی برای والدین و دانشآموزان میتوان نگرش آنها را به تربیتبدنی بهبود بخشیده تا آنها نیز حمایتهای لازم را جهت اجرای بهتر برنامههای درس تربیتبدنی مبذول دارند.
واژگان کلیدی: درس تربیتبدنی، والدین، معلمان ورزش، دانشآموزان، مقطع متوسطه.
علیرضا بابایی مزرعه نو (دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران)