مقالات آماده انتشار

4. مروری بر تاثیر انواع ارتزها بر مکانیک اندام تحتانی طی حرکات زنجیره بسته جنبشی پا در ورزشکاران دارای پای پرونیت 2023-2015

لیلا صبوری، رقیه پارسا، امیر علی جعفر نژاد گرو (نویسنده مسئول)

چکیده: پای پرونیت یکی از آسیبب‌های شایع در مفصل مچ پا می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر، مروری بر تحقیقات انجام گرفته در زمینه تاثیرات انواع ارتزهای پا بر مکانیک اندام تحتانی ورزشکاران دارای پای پرونیت از سال 2023 الی 2015 بود. مطالعه حاضر از نوع سیستماتیک نظام‌مند بود. جست و جوی مطالعات با توجه به هدف مورد نظر از سال 2015 الی 2023 در پایگاه‌های Science direct، PubMed، Web of Science و Magiran اانجام شد. تعداد 116 مقااله از سایت‌های مذکور دریافت گردید. 66 مقاله به دلیل تکراری بودن و عدم تناسب با محتوای مطالعه حذف شدند. تعداد 48 مقاله به دلیل عدم تحقیق روی ارتز و نیز ورزشکاران دارای پای پرونیت از مطالعه حذف شدند. در نهایت تعداد 12 مقاله با توجه به داشتن کلیدواژه‌های پای پرونیت، ورزشکاران و انواع ارتز وارد مطالعه شدند. بررسی مطالعات نشان داد که اثر اتزهای پا می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش نیروها و فشارهای کف پایی در ورزشکاران دارای پای پرونیت داشته باشد. فعالیت عضلانی در نتیجه استفاده از ارتز در فعالیت‌های ورزشی افزایش می‌یابد. در نتیجه استفاده از ارتزها در طول فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از بروز آسیب بیشتر در ورزشکاران دارای پای پرونیت جلوگیری کند.

واژگان کلیدی: پای پرونیت، ورزشکاران، مکانیک اندام تحتانی

لیلا صبوری (کارشناسی ارشد بیومکانیک ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.)
رقیه پارسا (کارشناسی ارشد بیومکانیک ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.)
امیر علی جعفر نژاد گرو (دانشیار گروه یومکانیک ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.)
گرد آورنده
لیلا صبوریرقیه پارساامیر علی جعفر نژاد گرو

فصلنامه علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی

فصلنامه علمی «تربیت بدنی و علوم ورزشی»، با مجوز پروانه انتشار رسمی به شماره 91609 مورخ 1400/12/18 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر مي‌شود. این مجله با همکاری علمی اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور به انتشار مقالات علمی در زمینه پژوهش در رشته‌های مختلف تربیت بدنی و علوم ورزشی می‌پردازد. هدف این مجله، توسعه، تعمیق نگرش‌ها و پژوهش‌های مرتبط با محورهای مجله، ارائه و اشاعه آنها به مخاطبان است.
دکمه بازگشت به بالا