مقالات آماده انتشار

2. انتخاب بهترین موقعیت برای اماکن ورزشی با استفاده از شیوه تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

فرشاد یاوری‌فرد (نویسنده مسئول)

چکیده: تصمیم‌گیری درباره‌ی موقعیت مکانی یک مرکز ورزشی تأثیر بسیاری در موفقیت یا شکست بالقوه آن دارد. عوامل موثر بر این گونه تصمیم‌ها باید به دقت مطالعه و اولویت‌بندی شوند. هدف این پژوهش، ارائه شیوه‌ای برای انتخاب بهترین محل برای اماکن ورزشی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی است. روش تحقيق توصيفي-تحلیلی و از نوع كاربردي است. برای جمع‌آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و پرسش‌نامه استفاده شد. این پژوهش، یک چارچوب هفت مرحله‌ای را برای انتخاب یک موقعیت مکانی از بین چندین گزینه، ارائه می‌دهد. ابتدا با مرور پیشینه تحقیق، عوامل مؤثر بر انتخاب بهترین موقعیت مکانی تعیین شد. سپس با استفاده از مراحل تحلیل سلسله مراتبی و پرسش هدفمند از 4 تن از مدیران با تجربه کشور كه در ساخت و مديريت اماكن ورزشي سابقه بالاي 10 سال داشتند، معیارهای با اهمیت ارزیابی شد. انتخاب این 4 مدیر با معرفی و پیشنهاد اساتید متخصص مدیریت ورزشی انجام شد. برای نشان دادن چارچوب استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، سه مکان تصادفی در جنوب، مرکز و شمال شهر تهران به عنوان گزینه انتخاب شدند و بر اساس وزن معیارهای محاسبه شده به آنها امتیاز داده شد تا بهترین مکان شناسایی شود. این پژوهش، سرمایه‌گذارن خصوصی و سیاست‌گذاران دولتی در بخش اماکن ورزشی را در جهت انتخاب مکان مناسب، هدایت می‌کند. یافته‌های تحقیق، بیانگر این است که معیارهای اصلی و موثر در انتخاب بهترین موقعیت امکان ورزشی، (دسترسی آسان)، (ويژگی‌های مکان)، (مسائل مالی)، (همسایگی)، (بازار) و زیر معیارهای آنها می‌باشند.

واژگان کلیدی: اماکن ورزشی، انتخاب مکان، تحلیل سلسله مراتبی

فرشاد یاوری‌فرد (دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران)
گرد آورنده
فرشاد یاوری‌فرد

فصلنامه علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی

فصلنامه علمی «تربیت بدنی و علوم ورزشی»، با مجوز پروانه انتشار رسمی به شماره 91609 مورخ 1400/12/18 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر مي‌شود. این مجله با همکاری علمی اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور به انتشار مقالات علمی در زمینه پژوهش در رشته‌های مختلف تربیت بدنی و علوم ورزشی می‌پردازد. هدف این مجله، توسعه، تعمیق نگرش‌ها و پژوهش‌های مرتبط با محورهای مجله، ارائه و اشاعه آنها به مخاطبان است.
دکمه بازگشت به بالا