3. رابطه مدیریت دانش و بهرهوری معلمان تربیتبدنی شهر رشت با نقش میانجیگری خلاقیت و جو سازمانی
محمدرضا کارگربرزی، مصطفی رشیدی نیا (نویسنده مسئول)
چکیده: هدف از این پژوهش رابطه مدیریت دانش با بهرهوری معلمان تربیتبدنی شهر رشت از طریق میانجیهای خلاقیت و جو سازمانی بود. روش تحقیق از نوع توصيفي – همبستگي بود. جامعه آماری پژوهش معلمان تربیتبدنی شهر رشت (210 نفر) تشکیل میدادند نمونه آماری برابر با جامعه انتخاب شد (روش تمام شمار). ابزار پژوهش شامل 4 پرسشنامه بهرهوری هرسی و همکاران (1994)، مدیریت دانش شرون لاوسون (2003)، جو سازمانی سوسمن و دیپ (1989)، خلاقیت صادقی مال امیری (1388) بود و از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMART PLS 3 جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده استفاده گردید روایی محتوای ابزار توسط اساتید و پایایی ترکیبی با نرمافزار PLS به ترتیب (0/902، 0/968، 0/923 و 0/898) بررسی و تائید گردید. از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS جهت تحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدیریت دانش با بهرهوری (12/860 = t-value؛ 0/629= R)، مدیریت دانش با جوسازمانی (13/733 =t-value ؛ 0/666 = R)، خلاقیت با بهرهوری (3/092 = t-value؛ 0/139 = R) و جو سازمانی و بهرهوری (5/320 =t-value ؛ 0/275 = R) رابطه معنیداری وجود دارد؛ رابطه مدیریت دانش با خلاقیت (0/301 =t-value؛ 0/035 = R) معنیدار نبود. در نتیجه جهت افزایش بهرهوری، حرکت در مسیرهای منتهی به افزایش دانش در جو سازمانی پویایی امکان دارد که کارکنان آن در مواجهه با مشکلات از اعمال نگرشهای جدید هراسی نداشته باشند تا بر مشکلات موجود بر سر راه بهرهوری چیره شوند.
واژگان کلیدی: بهرهوری، مدیریت دانش، جو سازمانی، خلاقیت، معلمان تربیت بدنی.
مصطفی رشیدی نیا (کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، دبیر تربیت بدنی شهرستان دورود، لرستان، ایران)