4. رابطه سبک رهبری توزیعی مدیران مدارس با میزان رضایتمندی دبیران تربیت بدنی
رضا رضائی (نویسنده مسئول)، فاطمه زمانی علویجه
چکیده: هدف از این پژوهش، تعیین رابطه سبک رهبری توزیعی مدیران مدارس با میزان رضایتمندی دبیران تربیتبدنی بود. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ استراتژی توصیفی و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ بود و به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه دبیران تربیتبدنی شهرستان اسدآباد تشکیل دادند. نمونه آماری شامل 42 نفر بودند و با توجه به برابر بودن نمونه آماری با جامعه آماری، نمونه آماری بهصورت تمام شمار در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه سبک رهبری ایلمور (2000) و رضایت شغلی مینه سوتا (1967) بود که بین نمونههای آماری تقسیم شد. روایی پرسشنامهها به تائید 9 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسیده و ثبات درونی و ثبات زمانی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تائید شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. براي تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی (جدول توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنیداری 0.05 ≤ p ، رگرسیون خطی ساده چند متغیره، آزمون F) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین سبک رهبری توزیعی و رضایت درونی، سبک رهبری توزیعی و رضایت بیرونی و سبک رهبری توزیعی و رضایت شغلی دبیران تربیتبدنی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بنابراین، باتوجه به نتایج کسب شده مدیران مدارس باید در انجام امور مدرسه به معلمان اعتماد و اختیار بیشتری بدهند تا موجب ایجاد رضایت معلمان شود.
واژگان کلیدی: سبک رهبری، توزیعی، مدیر، رضایتمندی، تربیتبدنی.
فاطمه زمانی علویجه (کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)