5. تاثیر ذهنآگاهی بر گرایش به ورزش در دانشآموزان مبتلا به اضطراب فراگیر
رسول علیپناهیان، لیلا حیدریانی (نویسنده مسئول)
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تأثیر ذهنآگاهی بر گرایش به ورزش در دانشآموزان مبتلا به اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، کلیه دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر بروجرد در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که از میان آنها، 56 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه 28 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) با گمارش تصادفی جایگزین شدند. سپس در مرحله پیشآزمون، همه آزمودنیها پرسشنامههای گرایش به ورزش را تکمیل کردند. در مرحله بعد، گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 ساعته (هفتهای یک جلسه) به مدت 2 ماه به صورت گروهی مداخله ذهنآگاهی را دریافت کرد و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرمافزار Spss نسخه 26 تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاصل از پسآزمون از هر دو گروه نشان داد، نمرات گرایش به ورزش گروه آزمایش در پسآزمون نسبت به پیشآزمون بهطور معناداری بالاتر بود. بر اساس نتایج مطالعه حاضر، مداخله ذهنآگاهی بر افزایش گرایش به ورزش دانشآموزان مبتلا به اضطراب فراگیر مؤثر است.
واژگان کلیدی: ذهنآگاهی، گرایش به ورزش، اضطراب فراگیر، دانشآموزان.
لیلا حیدریانی (دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران)