7. رابطه بین خرد با بهزيستی روانشناختی با نقش میانجی پذيرش مرگ در دانشجویان رشته تربیت بدنی
فاطمه بیجنوند قینلی، زهرا تنها (نویسنده مسئول)، راضیه جلیلی
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خرد و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی پذیرش مرگ در دانشجویان رشته تربیت بدنی مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در سال تحصیلی 1400-1401 بود. بدین منظور، تعداد 300 نفر با روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس (بهصورت آنلاین) انتخاب شدند و به پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، خود سنجی خرد وبستر (2003) و پذیرش مرگ کلارگ (1976) پاسخ دادند. روش پژوهش توصیفی از نوع همسبتگی که با روش مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج، خرد با پذیرش مرگ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد رابطه مستقیم دارد. بهزیستی روان شناختی و پذیرش مرگ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد رابطه مستقیم دارد. خرد و بهزیستی روانشناختی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد رابطه مستقیم دارد و در نهایت، نتایج حاصل از مدل برازش یافته نهایی نشان داد که خرد با بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی پذیرش مرگ در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد رابطه غیر مستقیم دارد. نتایج این مطالعه با بهدست آمدن برازش مناسب دادهها با مدل، نشان داد که سه چارچوب مفهومی، خرد، بهزیستی روان شناختی و پذیرش مرگ دارای نقاط تلاقی نظری هستند و میتوانند در قالب یک مدل بهکار روند و در برنامهریزیهای آموزشی برای دانشجویان تربیت بدنی مورد توجه قرار بگیرد.
واژگان کلیدی: بهزیستی روانشناختی، خرد، پذیرش مرگ، دانشجویان رشته تربیت بدنی.
زهرا تنها (استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، خرم آباد، ایران)
راضیه جلیلی (استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، خرم آباد، ایران)