6. شناسایی مولفههای اثرگذار بر آموزش مجازی تربیت بدنی در دوران پاندمی کرونا (مطالعه موردی دوره دوم متوسطه استان لرستان)
عباس باقری (نویسنده مسئول)، پرستو گودرزی
چکیده: آموزش مجازی مجموعهای از نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر تلویزیون، رایانه و آموزش غیرحضوری در محیط مدرسه شاد است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای اثرگذار بر آموزش مجازی تربیت بدنی دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان لرستان در دوران پاندمی بیماری کرونا بود. پس از انجام مصاحبههای کیفی و نیمه ساختارمند با نمونههای آماری و تحلیل دادههای کیفی به کمک تحلیل مضامین، در مرحله کمی به روش دلفی مولفههای آموزش مجازی شناسایی شدند. برای تعیین پایایی دادههای کیفی از فرآیندهای ساختار یافته از مصاحبههای همگرا بصورت جداگانه و موازی استفاده شد. روش نمونهگیری پژوهش، تصادفی ساده بود و جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی را 14 نفر از معلمان تربیت بدنی مدارس استان لرستان که مسلط به تولید محتوای آموزشی بودند تشکیل میداد، که مصاحبه با آنها به منظور جلوگیری از تشدد آراء تا اشباع نظری دادهها انجام شد. شامل 5 مولفه اصلی (بازنگری در برنامههای آموزشی؛ فعال شدن آموزش تلویزیونی؛ ساخت اپلیکیشن آموزشی داخلی؛ تجهیزات آموزشی و خلاقیات معلمان) و 31 مولفه فرعی موثر بر آموزش مجازی دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان لرستان بود. تعطیلی اجباری مدارس و عدم وجود شرایط و زیر ساختهای علمی و مقتضی در زمان پاندمی بیماری کرونا به اجرای عدالت آموزشی در مدارس استان لرستان آسیب زده و سبب اُفت تحصیلی دانشآموزان کم برخوردار شده و از سوی دیگر شکاف آموزشی میان دارا و ندار را بیشتر نموده، که این مهم به سادگی قابل جبران نخواهد بود.
واژگان کلیدی: آموزش مجازی، بیماری کرونا، تربیت بدنی، دانش آموزان متوسطه دوم.
پرستو گودرزی (دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.)