5. طراحی مدل درآمدزایی باشگاههای ورزشی بانوان شهر تهران
مریم توحیدینیا، سید عماد حسینی، محمد پورکیانی، عظیم صلاحی کجور (نویسنده مسئول)
چکیده: صنعت تناسب اندام، بهویژه باشگاههای ورزشی بانوان، در شهرهای بزرگ مانند تهران به دلیل افزایش آگاهی از سلامت و تغییر سبک زندگی از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر درآمدزایی باشگاههای ورزشی بانوان شهر تهران و طراحی مدلی جامع با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل مشتریان باشگاههای دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان بود که با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، 400 نفر انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محققساختهای شامل 22 سؤال در مقیاس لیکرت جمعآوری شد که روایی آن توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0.941 محاسبه شد. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS 23 و AMOS 22 انجام گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت خدمات و تجهیزات (0.970)، کیفیت ارتباط با مشتری (0.919)، کیفیت تبلیغات (0.892)، ارزش قیمت (0.891) و ارزش ویژه برند (0.799) بهترتیب بیشترین تأثیر را بر درآمدزایی دارند. این مدل با شاخصهای برازش مناسب (RMSEA=0.066، CFI=0.942) تأیید شد و راهنمایی عملی برای مدیران باشگاهها ارائه میدهد. این پژوهش با ارائه مدلی جامع، خلأ موجود در مطالعات درآمدزایی در حوزه ورزش بانوان را پر کرده و رویکردی نوین در استفاده از تحلیل عاملی مرتبه دوم ارائه میدهد
واژگان کلیدی: قصد خرید مشتری، کیفیت خدمات، قیمت ارزشمحور، کیفیت ارتباط با مشتری، ارزش ویژه برند
سید عماد حسینی (دانشیار، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران)
محمد پورکیانی (استادیار، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران)
عظیم صلاحی کجور (استادیار، گروه مدیریت ورزشی، موسسه آموز عالی شفق تنکابن، تنکابن، ایران)