3. بررسی تاثیر آموزش مثبت اندیشی بر امیدواری به آینده، هویت ورزشی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان
شاهین کلانتری (نویسنده مسئول)، محسن کرامتی مقدم
چکیده: این پژوهش با هدف بررسی تاثیرآموزش مثبت اندیشی برامیدواری به آینده، هویت ورزشی و پیشرفت تحصیلی بر روی دانشجویان رشته علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان ورودی رشته علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان است که با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس، تعداد40نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامههای استاندارد هویت ورزشی (چزلاک، SIQ)، امیدواری (اشنایدر) و پیشرفت تحصیلی (ولز) استفاده گردید. در مرحله اجرا، ابتدا از هر دو گروه (آزمایش و کنترل) پیشآزمون به عمل آمد. سپس، گروه آزمایش به مدت هشت جلسه ۹۰ دقیقهای تحت آموزش مهارتهای مثبتاندیشی قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام دوره آموزشی، از هر دو گروه پسآزمون مشابه مرحله اول به عمل آمد تا دادههای مورد نیاز جمعآوری شوند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۱۸ و از طریق آزمون کوواریانس انجام پذیرفت. نتایج تحلیل نشان داد که دانشجویانی که در گروه آزمایش شرکت کرده و آموزش مهارتهای مثبتاندیشی را دریافت نمودند، در مقایسه با گروه کنترل، به طور معناداری نمرات بالاتری در هویت ورزشی، امیدواری و پیشرفت تحصیلی کسب کردند (p< 0.05). این یافتهها حاکی از آن است که تقویت جنبههای روانی و انگیزشی از طریق مثبتاندیشی، نه تنها به پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک میکند، بلکه هویت ورزشی آنها را نیز مستحکمتر میسازد. در نهایت، این امر میتواند به پرورش ورزشکاران و دانشجویانی موفقتر، باانگیزهتر و سالمتر در جامعه منجر شود.
واژگان کلیدی: پیشرفت تحصیلی، امیدواری، هویت ورزشی.
محسن کرامتی مقدم (دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران)