2. مروری بر تأثیر فشارهای آموزشی و امتحانات بر مشارکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان مقطع متوسطه
فریبا صبوری مقدم
چکیده: فشارهای آموزشی و دورههای امتحانی در مقطع متوسطه، بهویژه در شرایط رقابتی کنکور، میتوانند میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی را کاهش دهند و سبک زندگی کمتحرک را تشدید نمایند. این مطالعه یک مرور روایتی است که با هدف بررسی تأثیر فشار تحصیلی بر فعالیت بدنی دانشآموزان انجام شد. برای این منظور، مقالات منتشرشده در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی جستوجو و بررسی شدند. معیارهای ورود شامل مقالات مرتبط با دانشآموزان مقطع متوسطه، تمرکز بر فشارهای آموزشی و فعالیت بدنی، و دسترسی به متن کامل بود. یافتهها نشان میدهند افزایش ساعات مطالعه و نگرانیهای مرتبط با امتحانات با کاهش فعالیت بدنی و تهدید سلامت جسمی و روانی نوجوانان همراه است. همچنین، حمایت محیطی، مهارتهای مدیریت استرس و خودکارآمدی میتواند اثرات منفی فشار تحصیلی را کاهش دهد. بر اساس این نتایج، ارائه برنامههای زمانبندی مناسب برای درس و ورزش، طراحی فعالیتهای ورزشی کوتاه و جذاب، آموزش مهارتهای مدیریت استرس و حمایت خانواده و مدرسه بهعنوان راهکارهای عملی برای افزایش مشارکت ورزشی دانشآموزان و کاهش پیامدهای سبک زندگی کمتحرک پیشنهاد میشود.
واژگان کلیدی: فشار تحصیلی، فعالیت بدنی، سبک زندگی کمتحرک، دانشآموزان متوسطه، سلامت روان.